شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 39859
سلامت نیوز : امروزه لیزرهای جوان‌كننده پوست به عنوان یك تكنولوژی جدید، رویای برخورداری از پوستی شفاف، صاف و بدون چین و چروك را به واقعیت بدل كرده است.

این نوع لیزرها رفع مشكلات پوستی، مانند جای جوش، لك‌های پوستی، چین و چروك و افتادگی پوست را ممكن كرده‌اند اما تاثیر همین لیزرها نمی‌تواند همیشه اثربخش باشد.

به عقیده متخصصان پوست، لیزرها همیشه نمی‌توانند نقش خود را در جوان‌سازی پوست به درستی ایفا كنند و آثاری چون لك‌های پوستی یا سوختگی‌های سطحی را بر روی پوست به جا می‌گذارند.

از سوی دیگر این روش لیزردرمانی همیشه اثربخش نیست و نمی‌تواند در جوان‌سازی پوست موثر واقع شود.

دكتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: لیزرهای جوان‌كننده پوست كه آثار زخمی از خود به جا نمی‌گذارند، پس از پنج تا شش ماه آثار مطلوب خود را نشان می‌دهند، اما این اثربخشی نه تنها در افراد مختلف متفاوت است، بلكه در مورد همه افراد هم قطعی نیست.

رفع افتادگی و چین و چروك‌های پوستی

از سوی دیگر،دكتر زهره نیكبخت، متخصص پوست و زیبایی در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به این كه در گذشته صرفا استفاده از كرم‌های پوستی و در نهایت در سنین بالا انجام جراحی پلاستیك (لیفتینگ) برای رفع چین و چروك‌ها توصیه می‌شده است، می‌گوید: جراحی‌های پلاستیك هم نه‌تنها با عوارض خاص خود همراه است، بلكه از سوی همه افراد، به خاطر هزینه سنگین قابل انجام نیست.

بر این اساس از سنین میانسالی به بعد كه به دلیل از دست رفتن بافت چربی زیر پوست، شادابی و طراوت پوست از بین می‌رود، می‌توان از لیزرهای جوان‌كننده پوست برای رفع افتادگی و چین و چروك‌های پوست، بهره گرفت.

لیزرهایی از این دست با كمك امواجی با طول موج 14 تا 40 نانومتر كه كمترین اثرات منفی را روی پوست به‌جا می‌گذارند، آثار چین و چروك، افتادگی، لك‌های ناشی از آفتاب سوختگی و جای جوش را از بین می‌برند.

وی تاكید می‌كند: برای از بین بردن جاهای جوش عمیق در دختران جوان یا چروك‌های عمقی در خانم‌های مسن ناگزیر به استفاده از لیزرهایی با عنوان لیزر تهاجمی هستیم.

در چنین شرایطی، جای زخم ایجاد شده به مدت 24 ساعت پانسمان می‌شود و پس از آن هم به هفت تا 10 روز مراقبت ویژه در منزل و دوری از نور آفتاب توصیه می‌شود، همچنین مراقبت در مقابل نور آفتاب تا دو ماه ضروری است.

نتیجه مطلوب چگونه به دست می‌آید؟

دكتر نیكبخت با اشاره به این‌كه لیزرهای جوان‌كننده پوست بسته به نوع ضایعه پوستی می‌تواند برای افراد از 18 تا 75 سال كاربرد داشته باشد، می‌گوید: البته خطوطی كه در سنین پایین بر اثر انقباض عضله ایجاد می‌شوند، از روش‌های دیگری قابل درمان هستند. بی‌شك برای هر نوع پوستی، پزشك متخصص برنامه خاص درمانی و نوع لیزر را تعیین می‌كند، اما بیماران باید بدانند بعضی لیزرها نیاز به چند جلسه درمان دارند و به دست آمدن نتایج مطلوب، نیازمند پیگیری روند درمان است.

وی می‌افزاید: درمان با لیزر بهتر است در فصل پاییز و زمستان كه نور آفتاب شدت كمتری دارد، انجام شود. به هرحال ما به طور دائم در تماس با عواملی چون آلودگی هوا، انواع استرس‌ها و تنش‌های روحی و نیز گذر عمر هستیم. حال اگر خانمی تمایل به حفظ و احیای شادابی و جوانی از دست رفته پوست خود از طریق شیوه‌های درمانی چون لیزر دارد؛ باید بداند كه رسیدن به نتیجه مطلوب نه‌تنها تا آنجا ممكن است كه این روش درمانی به ما اجازه می‌دهد، بلكه مقابله با عوامل فرسایشی پوست شرط اساسی در حفظ سلامت همیشگی این عضو از بدن است.

آنهایی كه باید از لیزرهای پوستی پرهیز كنید

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله با تاكید بر این‌كه نقش لیزرهای جوان‌كننده پوست را نباید با جراحی‌های پلاستیك اشتباه گرفت، می‌گوید:اگر خانمی با چین و چروك‌های ناشی از افزایش سن مشكل ندارد، لیزر درمانی به وی توصیه نمی‌شود. با این وجود انجام لیزر‌های پوستی در برخی افراد ممنوع است؛ كسانی كه بیماری‌های زمینه‌ای چون لوپوس (لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است كه می‌تواند قسمت‌های مختلفی از بدن چون پوست، مفاصل، قلب، ریه، خون،كلیه‌ها و مغز را درگیر كند)، پسوریازیس (بیماری پوستی مزمنی همراه با ضایعه‌های قرمز پوسته‌ریز خارش‌دار كه در پوست سر و آرنج و ساعد و زانو و ساق و سایر بخش‌های بدن ایجاد می‌كند) كسانی كه لك و پیس دارند و همچنین بیماران دیابتی كه ترمیم زخم در آنها به كندی صورت می‌گیرد باید از لیزر درمانی پرهیز كنند.

وقتی رویای لیزر درمانی، كابوس می‌شود

لیزرهای جوان‌كننده پوست همچون تیغ دولبه عمل می‌كنند؛ یعنی اگر توسط افراد آموزش دیده و متخصص استفاده نشوند، لك‌ها و سوختگی‌های سطحی را بر روی پوست به جا می‌گذارند.

به گفته دكتر نیكبخت لیزرها مانند دیگر شیوه‌های از بین برنده آسیب‌های پوستی چون بوتاكس به خودی خود مطلوب هستند اما اگر دستگاه‌های لیزر در جوان‌سازی پوست بدرستی به كار گرفته نشوند، یا توسط افراد غیرماهر (مانند آرایشگاه‌ها یا موسسات آرایشی) استفاده شوند، نتیجه‌ای جز آسیب زدن به پوست نخواهند داشت.

دكتر داوودی نیز با تاكید بر این‌كه تاثیرات مثبت لیزر درمانی پس از نزدیك به شش ماه و بخصوص در میانسالگی قابل مشاهده است، اضافه می‌كند: بیماران معمولا توقع دارند كه اثرات لیزرهای جوان‌كننده پوست را به سرعت مشاهده كنند. در حالی كه در سنین مختلف و در افراد مختلف این اثر بخشی حتی پس از چند ماه هم مشاهده نمی‌شود. پوست افراد سفیدپوست بیش از پوست‌های تیره به این نوع لیزرها پاسخ مثبت می‌دهد.

این متخصص پوست با اشاره به موثر بودن لیزرهای تهاجمی برای رفع چروك‌های خفیف دور لب و چشم نیز می‌گوید: این نوع لیزرها هم خالی از عوارض نیستند، در برخی موارد نه تنها لیزرها آثار سوختگی بر پوست باقی می‌گذارند، بلكه زخم‌های به جا مانده ناشی از آنها بسیار دیر ترمیم شده و به لك‌های پوستی تبدیل می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha